loading...
موسسه نورالثقلین پارس اباد

گزارشي از آئين‌هاي عزاداري محرم در اردبيل

اردبيلي‌ها عشق به اهل بيت را بر شانه‌هاي محرم احساس مي‌كنند

كربلا مسلخ عشق و محرم فصل عشق ورزي به اسوه جوانمردي،آزادگي، عزت، كرامت و شجاعت است.

محرم زنگار دلها را شستشو مي دهد و دل را به عشق حسين (ع) پيوند مي زند.
امسال هزار و سيصد و شصت و هفتمين محرمي است كه هنوز صداي «هل من ناصر ينصرني» حسين (ع) از فراز تاريخ در نواي طبل ها، زنجيرها و سنچ ها چنان شور و شوقي به پا مي كند كه گويي كربلايي ديگر در راه است.
در و ديوارهاي سياه پوش، دسته جات عزاداري حسيني، چاي و شربت و آب و ... دستها بر سينه، زنجيرها بر شانه، علم و كتل و چلچراغ و روضه و تعزيه و گريه، سينه ها چاك مي كنند دستها بر ديده و سر مي زنند و خاك بر سر مي ريزند، اشك چون سيل بر ديده جاري مي كنند شايد كه اشقياء شرم گيرند از خاندان رسول خدا، هواي محرم كه مي پيچد هر خانه تل زينبيه، هر چشم فرات ماتم هر سينه يك دجله، درد و خون محرم اداي نذري است كه يكسال گوشه دل پنهان شده است و اشكي رواق آينه كاري چشمان را شست و شو مي دهد و شبكه هاي ضريح دل را به حلقه هاي عشق حسين گره مي زند.
همه ساله با فرا رسيدن ماه محرم، حال و هواي كشور دگرگون مي شود و همه آحاد مردم به نوعي عشق و ارادت خود را به سرور و سالار شهيدان ابراز مي كنند، در اين ماه جوانان پرشور و علاقمند و هيئت هاي حسيني نقش مهم و عمده اي را ايفا مي كنند.
حضور مداحان و ذاكران اهل بيت عصمت و طهارت و اجراي مراسم ويژه نوحه و عزاداري در اين ايام رونق خاصي به مجالس عزاداري امام حسين (ع) مي بخشد.
مردم اردبيل مانند ساير هموطنان ايراني داراي آداب و رسوم و سنن خاصي در برگزاري مراسم عزاداري و سوگواري هستند و اين مراسم در اردبيل كه خاستگاه تشيع و مركز تبلور عشق حسيني است رواج كامل دارد.
مراسم طشت گذاري در استان اردبيل در 27 ذيحجه و به مدت سه روز برگزار مي شود كه طي آن سوگواران پس از مديحه سرايي و عزاداري براي سرور و سالار شهيدان طشت هايي را به ياد تشنه كامي شهيدان كربلا پر از آب كرده و با زيارت كردن اين طشت ها آب آن را به عنوان تبرك بر سر و صورت خود مي ريزند.
در روزهاي محرم محلات ششگانه اردبيل به ترتيب به بازار مي آيند و حال و هواي خاصي به زندگي شهري مي بخشند، اين حضور كه از دومين روز محرم محرم و طبق سنت ديرين آغاز مي شود با عزاداري هاي محله اونچي ميدان پا مي گيرد، دسته عزادارن اين محله به همراه شاخه ها و زيرمجموعه هايش در دومين روز محرم به خيابان اصلي شهر مي ايند و با گذر از بازار سنتي اردبيل (بازار قيصريه) در خيابانها به عزاداري مشغول مي شوند، در ضمن عزاداري مردم شهر اقدام به پخش نذري كه بيشتر چاي، شير كاكائو و خرماست مي كنند.
در روزهاي بعد محلات ديگر اردبيل به ترتيب محله هاي عالي قاپو، سرچشمه، پيرعبدالملك، اوچدوكان و طوي به همراه زير شاخه ها و زير مجموعه هايشان به بازار مي آيند تا با نشان عزا و نوحه مرثيه ارادت خود را به امام حسين (ع) و ياران كربلايي او اعلام كنند.
اين حسين كيست كه عالم همه ديوانه اوست
اين چه شمعي است كه عالم همه پروانه اوست
در شبهاي دهه محرم نيز مساجد اردبيل و شهرها و روستاهاي اين استان مملو از عزاداران است، مردم كه براي سينه زني و زنجير زني در سوگ امام حسين گرد هم مي آيند و طبق يك رسم ديرينه اهالي هر مسجد با به صدا درآوردن طبل و نواي عزا به سمت مساجد محلات ديگر حركت مي كنند و در آنجا به عزاداري مي پردازند.
در روز تاسوعا دسته جات عزاداري اقدام به شمع گرداني مي كنند كه اين مراسم سنتي نه تنها در كشور بلكه در دنيا منحصر به فرد و متعلق به ديار اردبيل است، عشق و ارادت به خاندان عصمت و طهارت در اين روز به نقطه اوج خود مي رسد كه گاه عزاداران و نذر كنندكان با پاي پياده اقدام به شمع گرداني مي كنند.
اين مراسم كه از صبح روز تاسوعا تا پاسي از شب ادامه مي يابد مردم عزادار گاه به صورت گروهي و گاه در قالب دسته جات عزاداري از يك مسجد به مسجد ديگر و از محله اي به محله اي ديگر اقدام به روشن كردن شمع مي كنند.
زنان نيز در روز تاسوعا با حضور در مساجد و شركت در مراسم شمع روشن كردن ارادت خود را به شهيدان كربلا ابراز مي دارند.
در روز تاسوعا علاوه بر شمع گرداني چند سال است كه گروههاي مختلف از جمله هيأتهاي ورزشكاران، هنرمندان، فرهنگيان و ... در قالب دسته جات به عزاداري مشغول مي شوند و سعي مي شود در اين دسته جات براي استقبال مردم از ورزشكاران ديار سبلان نظير علي دايي، حسين رضازاده، علي اشكاني و مسئولان و ورزشكاران كشوري دعوت شود.
شبيه خواني هنر سنتي اين ديار در شهرها، محلات و روستاهاي اردبيل با استقبال گرم مردم برگزار مي شود و با وجود سردي و نامساعد بودن اوضاع جوي اين مراسم سال به سال با حضور گرم مردم حسيني همراه است، در اين مراسم كه با نوحه خواني و ذكر مصيبت و موعظه همراه اسن زنان با چادر سياه شركت مي كنند و به ياد مظلومان كربلا اشك ماتم مي ريزند.
اما رنگهاي سبز، سفيد و گاه سياه رنگ لباس اولياست و رنگ قرمز، گاه زرد رنگ لباس اشقياست و در اين ميان دو رنگ متضاد سبز و قرمز نمادي از جدال و پيكار ميان خير و شر است، در تمامي مراسم تعزيه اي كه در اين استان برگزار مي شود حركات و نمايشها به نحوي انجام مي شود كه جمعيت بر عزاي امام حسين (ع) و اهل بيت او اشك مي ريزند و شانه هايشان را سنگيني مصيبت آن بزرگوار به لرزه درمي آورد.
غروب عاشورا غروبي غم بار و حزن انگيز است، غروب عاشورا كه مي رسد بيقراريها و ناله ها هم رنگ و بويي ديگر مي گيرند، نور شمعهايي كه هر فردي بنا به حاجتي روشن كرده است، صداي زنجيرهاي بسته شده به پاي كودكان و صداي شلاقهايي كه بر تن اسرا مي نشيند به كسي امان آرام بودن نمي دهد.
صداي آه و ناله هاي كودكان شام به صداي شيون و ضجه هاي مردم داغدار پيوند مي خورد و سرهايي كه به سوي آسمان بلند مي شود و شانه هايي كه آرام نمي گيرد با بي بي دو عالم همدردي مي كنند، زمين و آسمان مي گريند به ياد مصيبتهايي كه هنوز هم تازه است.
 
 
 
محرم در اردبيل آميزه عشق وآگاهي

 

«محرم آمد.» اين ماه كه فرامي رسد خون در رگ هاي شيعيان و عاشقان به جوش مي آيد، عالم رنگ و بوي ديگري مي گيرد و اندوه و ماتم در وجود انسان هاي آزاده خانه مي كند.
    محرم، ماهي كه در طول تاريخ راه پيروزي بر سر نيزه را به انسان ها آموخت. محرم عشق و شعور و اشك را درهم مي آميزد و موجي از آگاهي را در هر كوي و برزن و گذرگاهي جاري مي كند. با فرارسيدن اين ماه بوي عشق، مردانگي و آزادگي در فضاي شهرها استشمام مي شود و پرچم هاي سرخ و مشكي به اهتزاز درمي آيند.
    اين ماه بهترين صحنه براي آزمايش آزموده هاست.
    نگاهي به نشانه هاي نمادين محرم در اردبيل
    مردم اردبيل از ديرباز ارادتي خالصانه به حسين(ع) سالار شهيدان و ياران باوفاي او دارند. عشق مردم اين منطقه به حسين(ع) به آن اندازه است كه در طول تاريخ اين شهر و منطقه به شهر حسيني معروف گشته است.
    اردبيل به دليل برخاستن تشيع علوي از سينه اين شهر، عشق و عاشقي و وابستگي كامل خود را به خاندان رسالت و اهل بيت ايثار و شهادت به خصوص سرور شهيدان جهان حضرت اباعبدالله الحسين(ع) به اثبات رسانيده است و روي اين اصل است كه با فرارسيدن ماه محرم اين شهر يك پارچه در غم و ماتم فرومي رود. از اول ماه محرم تا عاشوراي حسيني روز و شب از هر نقطه اين شهر صداي يا حسين به گوش مي رسد. پير و جوان و زن و مرد لباس سياه بر تن مي پوشند و بدون احساس خستگي شب و روز در مراسم مختلف ماه محرم حضور مي يابند، بر سر و سينه مي زنند و به ياد حسين و مظلوميت خاندان وي اشك از ديده جاري مي سازند. دراين شهر مراسم ماه محرم سرشار از نشانه هاي نمادين است كه براي آگاهي بيشتر به نمونه هايي از آن اشاره مي شود.
    طشت گذاري
    عزاداري ايام ماه محرم در اردبيل با مراسم طشت گذاري آغاز مي شود. اين مراسم از 27 ذيحجه آغاز و هر روز در دو محله شهر مراسم طشت گذاري برگزار مي شود. در روز اول در محلات طوي و اونچي ميدان، روز دوم اوچدكان و سرچشمه و در آخرين روز از ماه، طشت گذاري دو محله پيرعبدالملك و عالي قاپو انجام مي شود.
    طشت ها از جنس برنز يا مس و به شكل دايره است. بعد از عزاداري دستجات مختلف تابعه هر محله، در انتهاي برنامه طشت ها بر دوش ريش سفيدان و عاشقان حسين(ع) به مسجد وارد شده و در حالي كه به احترام طشت ها كليه حاضرين در مسجد به پا مي خيزند در جلو آنها دسته سينه زني با شور و شوق خاصي با شعار الدخيل يا ابوالفضل سينه مي زنند و بعد از دور زدن مسجد، طشت ها در جاي مخصوص كه با شمع هاي روشن و تمثال ائمه اطهار(ع) مزين گشته قرار داده شده و بلافاصله از آب پرمي شود.
    بعد از پايان مراسم طشت گذاري دعاي مخصوص خوانده مي شود و از آب طشت به عنوان تبرك اكثر حاضرين و عزاداران استفاده مي كنند.
    از اين مراسم به عنوان آغاز رسمي عزاداري هاي ماه محرم در اردبيل مي توان ياد كرد.
    شمع گذاري
    مراسم شمع گذاري مختص روز تاسوعا است. مردم اردبيل از ظهر تاسوعا با به دست گرفتن 41 شمع در سطح شهر به طور انفرادي يا گروهي راه افتاده و در 41 مسجد شمع نذري خود را روشن مي كنند. برخي از عزاداران، مسير مساجدي را كه بايد در آنها شمع روشن نمايند با پاي برهنه طي مي كنند.
    مراسم شمع گذاري در غروب روز تاسوعا در اين شهر از حال و هواي خاصي برخوردار است.
    پرچم هاي رسمي محلات ششگانه
    اردبيل از ديرباز به شش محله تقسيم شده است كه هركدام از اين محلات پرچم مخصوص به خود را دارند كه همگي از قدمت بيشتري برخوردارند. اين پرچم ها عموماً به شكل سه ضلعي قائمند و در جنس هاي متفاوت مانند ترمه و مخمل بوده و داراي نقش و نگار خاص و منحصر به فردند. از مهم ترين آنها بيرق محله گازران است كه اهدايي نادرشاه افشار بوده و با خطوط عالي نوشته و زردوزي شده است. اين پرچم هر سال در روز تاسوعا جهت مشاهده عموم در جاي مخصوص قرار داده مي شود. بيرق ديگر مربوط به محله طوي است كه از دو مثلث قائم الزاويه به هم متصل تشكيل يافته و جنس آن از شال است. مردم اردبيل به بيرق محلات شش گانه اهميت خاصي قائلند و آنها را مايه آبرو و احترام محله خود و شعب مربوطه به حساب مي آورند.
    طوق
    اردبيل طوق هاي منحصر به فردي دارد كه از هر نظر با علامت هايي كه امروز مرسوم بوده و در اكثر دستجات عزاداري از آنها استفاده مي شود كاملا متفاوت است. قدمت اين طوق ها معمولا مربوط به دوران صفويه است كه مشهورترين و مهمترين آنها مربوط به طوق هاي محلات پيرعبدالملك و عالي قاپو است. اين طوق ها سنگين و لنگردار است و حمل آنها براي همه كس مقدور نيست. جنس آنها از فولاد بوده دايره بزرگي منقش با خط عالي دور تا دور كه با ظرافت و زيبايي و ريزه كاري خاصي بريده شده است. بالاي اين دايره لنگر بزرگ فولادين به شكل تيغه بلند قرار دارد و با كوچك ترين تكان، حركت فنري و لنگري آن به سمت جلو صورت مي گيرد و اين حركت لنگري آن موجب مي شود كه حمل اين قبيل طوق ها توسط هر فردي امكان پذيرنباشد.
    در چهارمين روز از ماه محرم و حمل طوق مربوط به محله عالي قاپور در جلو دسته عزاداري اين محله و رسيدن آنها به محله پيرعبدالملك و استقبال اهالي اين محل با طوق مخصوص به خود از عزاداران عالي قاپو يكي از لحظه هاي پرشور و به ياد ماندني عزاداران حسيني اردبيل است.
    بشيك (گهواره)
    بشيك يا گهواره كوچك يكي از نمادهايي است كه در دستجات عزاداري اردبيل و به خصوص در روز عاشورا از آن استفاده مي شود. گهواره كوچكي كه با پارچه هاي سبز و يا مشكي پوشانده مي شود. حمل آنها در جلو دستجات عزاداري اكثرا بر عهده دختران كوچك و نوجوان است كه با قرائت اشعاري در ارتباط با حضرت علي اصغر(ع) فرزند شش ماهه سيد و سالار شهيدان و تير خوردن آن حضرت حزن و اندوه خاصي را در بين عزاداران ايجاد مي نمايند.
    پنجه
    علامت سمبليكي است كه در بالاي پرچم ها و بيرق هاي محلات نصب مي شود و جنس آن از برنز است.
    نصب اين علامت بر بالاي پرچم هاي عزا نشاني از دو دست بريده علمدار كرب و بلا بوده و عده اي نيز آن را نشانه پنج تن آل عبا مي دانند.
    حركت دستجات عزاداري
    حركت دستجات عزاداري و تشريفات خاص آن در اردبيل را به عنوان نمادي از محرم در اين منطقه حسيني مي توان به حساب آورد. نماد در لغت به معني ايما و اشاره و علامت است و نشانه يعني آن چه كه ما را از خود آن چيز فراتر ببرد و به چيز ديگري برساند. نظم، انضباط، احترام به ميهمان، حفظ حرمت بزرگان، رعايت ادب، نزاكت و عمل به دستورات و سفارش هاي اباعبدالله (ع) از جمله مواردي است كه در دل تشريفات خاص حركت دستجات عزاداري اردبيل نهفته است.
    در دهه اول ماه محرم به جز روزهاي اول، نهم و جمعه ده روز اول ماه هر روز به عزاداري يك محله از محلات شش گانه در سطح شهر اختصاص مي يابد. دستجات عزاداري هر محله و شعب آن با توجه به موعد مقرر و با در دست داشتن بيرق هاي سياه پرچم هاي مخصوص هر محله در مسيرهاي از پيش تعيين شده در سطح شهر راه مي افتند.
    حركت دسته هاي عزاداري از تشريفات خاص برخوردار است. در جلو اين دسته ها گروه طبل و شيپور در حالي كه افراد گرداننده آن لباس متحدالشكلي بر تن دارند و آهنگ هاي مخصوص عزاداري مي نوازند حركت مي كنند، سپس بيرق و علم مخصوص هر محله حمل مي شود و در پشت سر آن و جلو سينه زنان و زنجيرزنان ريش سفيدان محله حركت مي كنند.
    اين دسته ها وقتي به مقابل مسجد محلات ديگر مي رسند توسط ريش سفيدان آن محله در حاليكه پرچم مخصوص خود را حمل مي كنند مورد استقبال قرار مي گيرند و پس از پايان مراسم عزاداري و ترك آن مسجد تا محل مشخص توسط ريش سفيدان بدرقه مي گردند.
    مرثيه
    و اما در قلمرو ادبيات عاشورايي، اردبيل داراي سهمي بزرگ و پربركت است. اگر ادبيات در نقاط مختلفي از اين كشور مشخصات مخصوص به خود دارد ويژگي اصلي ادبيات اردبيل؛ ادبيات عاشورايي است.
    عشق و علاقه مردم اردبيل به جوهره دين و عرفان و به ويژه مسايل مذهبي و وقايع تاريخي مذهب سراسر شور و حماسه تشيع سبب شده است كه در رشته مرثيه پردازي و نوحه سرايي و سرايش منظومه هاي حماسي پديدآوران آثار بي نظير به موقعيتي ممتاز و بي همتا دست يابد به طوري كه مراثي شكوهمند و پرشور و حال اين خطه كه بر پايه عشقي جنون آسا و علاقه اي گسست ناپذير نسبت به مقام رفيع حضرت سيدالشهدا(ع) استوار است داراي چنان فصاحت و بلاغتي است كه اشعار هيچ نقطه اي از ميهن ما كه در اين زمينه سروده مي شود بدان پايه نمي رسد.
    مرثيه سرايان زيادي از جمله بيضا دلخون، ثابت، مضطر، ناصر، ناطق، انور، غمگين، سيدحكاك، بختياري، جليل وند، صدرالممالك، يحيوي، منزوي، نخستين و منعم در اين شهر مي زيسته اند كه آثار ارزشمندي از آنان به يادگار مانده است.
    اينك نيز شاعران توانمند و پرشوري هستند چون تقايي، هادي، غفاري، معزي، شاهي، حيراني، تفاخري و... كه با سروده هاي خود شور و شوق خاصي به محافل حسيني و دستجات عزاداري شهر دارالارشاد اردبيل مي دهند و با خلق آثاري گرانبها دين خود را نسبت به جامعه اسلامي و انقلابي ايران ادا مي كنند.


تصاویر  عزاداری در اردبیل

  

 

 
 
 
 
 

فیلم  عزاداری در اردبیل
 
 
اردبیل: تاسوعا عاشورا (مراسم عزاداری)
 

 

 
 
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    طرح ختم 1000000 گل صلوات براي سلامتي و تعجيل در ظهور آقا امام زمان (عج) .
    نمره شما به وب سايت موسسه نورالثقلين ؟
    بهترين قاري ايراني از نظر شما ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 13
  • کل نظرات : 43
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 19
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 30
  • بازدید امروز : 3
  • باردید دیروز : 48
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 60
  • بازدید ماه : 54
  • بازدید سال : 400
  • بازدید کلی : 28,651
  • کدهای اختصاصی